Armaba
Armaba
Armaba

De meeste hoogopgeleide jongeren die online naar werk zoeken, starten hun zoektocht op Google. De zoekmachine heeft daarmee de officiële vacaturesites naar de achtergrond verdrongen. Dat blijkt uit onderzoek van StudentenWerk dat deze week werd gepubliceerd in de nieuwste editie van de E-recruitment gids Vind mY. Logisch, vindt Rogier Thewessen, directeur marketing van StudentenWerk. “Jongeren kunnen tegenwoordig veel beter googelen dan een paar jaar geleden.”

Invloed van Jobboards en vacaturebanken neemt af

De cijfers laten zien dat 39% van de jongeren de banenjacht op Google begint. Vorig jaar was dat nog 29%. De invloed van de jobboards en vacaturebanken nam juist flink af, van 31 naar 23,8%. Het onderzoek geeft verder aan dat 22,9% meteen naar de website van de potentiële werkgever surft. Social media zijn veel minder populair: slechts 8,8% raadpleegt eerst Facebook, Twitter of LinkedIn. Websites van uitzendbureaus zijn voor 5,5% het startpunt van de zoektocht.

Google-skills van jongeren toegenomen

Volgens Rogier Thewessen, oprichter en directeur marketing van StudentenWerk, volgt de grote invloed van de zoekmachine direct uit de toegenomen ‘Google-skills’ van hoogopgeleide jongeren. “Jongeren kunnen tegenwoordig veel beter googelen dan een paar jaar geleden. Generatie Y weet inmiddels wel hoe je met één slimme zoekopdracht zo veel mogelijk relevante hits op kunt roepen zonder hiervoor aparte vacaturesites te hoeven bezoeken. De statistieken van onze eigen website geven dat ook aan: we krijgen steeds meer inschrijvingen op www.studentenwerk.nl via lange, gespecificeerde zoekopdrachten. Een algemene term als ‘vakantiewerk’ werd vijf jaar geleden nog veel gebruikt, nu zien we meer zoekopdrachten als ‘administratief vakantiewerk Eindhoven’.”

Het groeiende aandeel van Google in de banenjacht heeft belangrijke implicaties voor de online werving van hoogopgeleide jongeren. Thewessen: “Wil je hoogopgeleide jongeren binnenhalen, dan moet je als werkgever dus veel beter nadenken over je online recruitmentstrategie. SEO, ofwel zoekmachineoptimalisatie, is geen keuze meer, maar een absolute must. Ook moet je zorgen dat jouw employer brand online duidelijk en positief naar voren komt.”

E-recruitment graag via Facebook en LinkedIn

51% van de respondenten heeft er geen enkele probleem mee om via social mediaaccounts benaderd te worden voor een baan. Van dit aantal, willen de meesten het liefst op hun Facebook-account benaderd worden. 82% beschikt over een Facebook-account.

Bron: De E-recruitment gids

TwitterLinkedinFacebookMy status